Čarobnost gledališča se zgodi na odru, v spomin se zapišejo doživetja in utrinki s predstav, preddverja pa so največkrat anonimni prostori, ki izginejo v pozabo. V nasprotju z običajnimi preddverji, novo preddverje Lutkovnega gledališča v Ljubljani zgolj s svetlobo in risbo ustvarja ambient s čarobno atmosfero in tako ustvarja svojevrsten »prostor vmes« – prostor, ki  je namenjen mentalni pripravi na predstavo, pa tudi njenemu izzvenu po formalnem zaključku.

Notranjost historične stavbe, ki je bila zgrajena kot gasilski dom, je bila že večkrat predelana, zato sta bili poglavitni vprašanji prenove, kako osmisliti razgibano zasnovo prostorov in pritličje odpreti pestrejšemu naboru aktivnosti. Zaradi obstoječe umestitve Malega in Velikega odra in izhodišč naročnika, ki so poleg prostora namenjenega čakanju in druženju vključevala tudi dodatne funkcionalne površine namenjene raznolikim dejavnostim lutkovnega gledališča (vhodna avla, dvorana za bralne vaje, prostor za občasne razstave, soba za izvajanje lutkovnih delavnic, prostor otroškega druženja, …) je bila prenova vhodnega dela velik izziv.

Z manjšo intervencijo v tlorisno zasnovo pritličja, kjer je bilo to sploh mogoče, smo ustvarili veliko dvorano, ki je najpomembnejša pridobitev prenove. Nova večnamenska dvorana je zasnovana prilagodljivo, tako da ustreza čimbolj širokemu spektru različnih dejavnosti: popolnoma zatemnjena služi različnim nastopom, osvetljena z naravno svetlobo pa otroškim delavnicam, bralnim vajam, razstavam in številnim drugim aktivnostim. V dvorani, ki je nevtralno opremljena, lebdita posebej za prostor oblikovana vrtljiva lestenca, ki predstavljata glavna vizualna elementa prenove. Ob prižganih lučeh njuna senčnika po stenah prostora razlivata žarke svetlobe v obliki živali in drugih figur iz sveta narave, ki so delo slovenske ilustratorke Zale Kalan. Figure, z laserjem izrezane iz pločevine in napete na obod lestenca, med vrtenjem oživijo, se gibajo, prelivajo in srečujejo v prostoru. Velika dvorana se tako spremeni v impresivno igro svetlobe in senc, v atmosfersko bogat prostor med resničnostjo in sanjami.

Projekt prenove je vključeval tudi povezovalni hodnik med Malim in Velikim odrom, ki je bil popolnoma introvertiran, s prenovo pa smo vanj spustili svetlobo in s tem omogočili odprtost in komunikacijo med zunanjostjo in notranjostjo gledališča. Nekdaj temen hodnik, ki je zgolj funkcionalno povezoval dva dela avle, je tako postal poligon, ki otroke vabi h gibanju. Njegov nizek strop je s premišljeno osvetlitvijo zasijal kot nebesni svod. Prostor s subtilno poslikavo usmerja pogled navzgor – v nebo, v svet nepričakovanih doživetij in zapletov, zato celo za najmlajše obiskovalce čakanje postane kratkočasno. Ilustracije na stenah so delo slovenskega ilustratorja Matije Medveda. Dolga klop, ki je umeščena ob steno hodnika še dodatno napeljuje k opazovanju dogajanja na stropu, skozi velika izložbena okna pa tudi na trgu pred gledališčem.

Prostori preddverja so na prvi pogled zadržani. Poenoteni so s sivo barvno paleto, ki jo, kjer je smiselno, poživlja lesena stenska obloga. Z njo sta, na primer, nakazana vhoda v dvorani. V steni se skriva celo prava Jazbina, skrivnostna jazbečeva duplina, le odkriti jo je treba. Prenova preddverja Lutkovnega gledališča je z minimalnimi prostorskimi posegi in sredstvi je tako ustvarila bogat prostor malih in velikih odkritij, prostor posebnega doživetja med notranjim svetom gledališke igre in zunanjimi prostori vsakdanjega življenja.

 

TipPRENOVA + INTERIER
LokacijaLjubljana, Krekov trg 2
NaročnikLUTKOVNO GLEDALIŠČE LJUBLJANA
AvtorjiKatjuša Kranjc
Rok Kuhar
Projektna skupinaBlaž Oražem, Vesna Draksler
Projekt2015
Realizacija2016
FotografijaŽiga Lovšin

01_DSC_834701_DSC_813401_DSC_815701_DSC_815901_DSC_816501_DSC_820801_DSC_817201_DSC_820601_DSC_822101_DSC_818901_DSC_832101_DSC_827001_DSC_830801_DSC_8331